Kort nazomerreisje

Via de Peel naar Maastricht

Vrijdag 23 september 2016

CP Oude Hoeven in HelenaveenWe gaan weer rijden vandaag.
Afhankelijk van het weer willen we via Maastricht naar Duitsland en eventueel nog rondkijken in Luxemburg.

Vandaag is het redelijk weer. Eerst tanken, €106,9/ltr. Onderweg zien we prijzen tot wel 18 cent duurder.

Na een gezellige lunch bij onze dochter gaan we door naar De Wit in Schijndel. We zoeken een droogmolen, maar laat die nou net helemaal zijn uitverkocht.

Via Veghel, Helmond en Deurne rijden we naar CP Oude Hoeven in Helenaveen.
Het laatste stukje weg is smal en erg slecht, rustig rijden dus.
Het is een mooie omgeving die uitnodigt om te wandelen en te fietsen. Wij kennen de Peel niet.

De CP ziet er verzorgd uit en er staan 2 campers. Het stageld bedraagt €7,50 p/dag en €1,50 voor de elektriciteit. Het vereiste bedrag moet je in een enveloppe stoppen met daarop een paar gegevens.
‘s-Avonds komt de zoon van de eigenaar langs voor een praatje. Zijn ouders zijn weg met hun camper.

Maastricht

Zaterdag 24 september 2016

MaastrichtBij vertrek zien we dat dit toch wel een heel mooi stukje Nederland is. We moeten hier beslist eens terugkomen.

We gaan naar Maastricht. Net vóór Maastricht staat een flinke file, veroorzaakt door werkzaamheden aan de A2 hier. Het kost tijd.
Als we dan eindelijk bij CP Maastricht Marina aankomen blijkt deze vol te zijn, althans, afgehuurd door een Belgische camperclub.

Dan door naar CP Maastricht aan de noordzijde van de stad. Er is plek en de slagboom staat open. Normaal moet je eerst betalen voordat de slagboom open gaat. Betalen kan hier uitsluitend met een bankpas. €15,- per dag en €2,50 voor de stroom.
De wielen van de camper staan op verharde ondergrond. De plaatsen zijn aan de smalle kant.

‘s-Middags fietsen we in 10 minuten naar het centrum. Vlak bij de CP staan op de dijk 2 banken gemaakt van afvalhout. Leuk, wij hebben ook zoiets in gedachten.

In het centrum is het enorm druk en de terrassen zitten overvol. We kijken wat rond maar houden het al gauw voor gezien.

Naar het Ahrdal in Duitsland

Zondag 25 en maandag 26 september 2016

MayschossWe rijden naar Duitsland. Ook daar weer een enorme file veroorzaakt door wegwerkzaamheden.

Als we later het Ahrdal inrijden komen we in de drukte terecht. Er worden wijnfeesten gehouden. Mensen lopen over straat en de auto’s staan soms gedeeltelijk op de weg geparkeerd. Verderop wordt het gelukkig weer iets rustiger.

De CP in Mayschoss is ook behoorlijk vol maar we vinden toch een prima plekje. Zonder stroom weliswaar maar we kunnen best even zonder.
‘s-Middags lopen we een stukje over het fiets/wandelpad langs de spoorbaan.
‘s-Avonds wordt het stageld opgehaald.

Op maandagmorgen houden we ons gemak en lezen in het zonnetje.
‘s-Middags fietsen we naar Altenahr. Een pittig stukje op onze gewone fietsen want het gaat meest omhoog. Maar daardoor gaat de terugweg ook weer een stuk makkelijker.
In Altenahr zien we een stoeltjeslift die de berg op gaat. Hier ben ik zo’n 20 jaar geleden eens mee omhoog gegaan.
Later lopen we nog wat rond door Mayschoss en kopen vlees bij de slager.

Remagen

Dinsdag 27 en woensdag 28 september 2016

We zijn lekker op tijd weg en rijden eerst naar Bad Bodendorf, ook aan de Ahr gelegen. De CP kan er mee door, maar we kijken toch even verder. Dat wordt de CP Goldene Meile in Remagen.
Daar is plek genoeg. Als we kijken waar we willen staan horen we het geluid van treinen die aan de overzijde van de Rijn rijden. Doordat achter de Rijn de bergwand steil oprijst wordt het geluid richting de overkant gereflecteerd.
Een Duitse vrouw komt naar ons toe en vertelt ons dat desondanks dit een goede CP is. Okay, we blijven.

De CP kost €12,- p/dag en moet met Euromunten in de parkeerautomaat betaald worden. Er kan ook bij de naastgelegen camping aan de receptie worden betaald, zo’n 5 minuten lopen. Daar kan ook het huisvuil worden weggegooid.
De stroom kost €1,- per 6 uur. Als ik de stroomkabel aansluit en op het display kijk zie ik dat er nog voor 2 dagen spanning staat op die aansluiting. Dat is ook goed, hebben we geen bezwaar tegen.
Vanaf de CP kijk je zo op de Rijn.

‘s-Middags fietsen we stroomopwaarts langs de Rijn tot een paar dorpjes verderop. We hebben op de heenweg flink tegenwind en dat scheelt weer met de terugweg. Het fietspad is redelijk vlak dus ook dat scheelt. Totaal hebben we 18 kilometer gefietst.

Woensdagmorgen wandelen we langs de Rijn naar Remagen. De CP ligt vlak naast de restanten van de brug die op het einde van de Tweede Wereldoorlog door de Geallieerden werd veroverd. Het was de enige brug over de Rijn die nog intact was. Na een tijdje te zijn gebruikt zakte de brug alsnog in elkaar, niet voordat de Geallieerden veel manschappen en materieel naar de andere kant van de Rijn hadden kunnen overbrengen.

Waterstanden

Tegen de muur onder de pijlers staan merktekens van een aantal hoge waterstanden van de Rijn, onder andere van 1993 en 1995 toen de hoge waterstanden ook in Nederland voor veel overlast en ontruimingen leidden langs Maas en Waal.
Als je deze merktekens ziet kun je je niet voorstellen dat het water zo hoog heeft gestaan. Er moeten veel gebieden langs de Rijn onder water hebben gestaan.

‘s-Middags fietsen we stroomafwaarts langs de Rijn tot aan een voorstad van Bonn. Het was deze middag half bewolkt met een perfecte temperatuur om te fietsen.

Donderdag 29 en vrijdag 30 september 2016

Vandaag rijden we naar de CP van Urmitz, iets ten noorden van Koblenz. We vinden een plekje op de eerste rij met uitzicht op de Rijn. De stroomopwaarts varende schepen kruipen hier voorbij door de sterke stroming.
De CP kost €7.- Euro per dag en €1 Euro voor 6 uur stroom. De plaatsen zijn smal en er is ook gras om te zitten. Vlak bij is een spoorbrug. Als er treinen over rijden is dat hoorbaar maar niet storend.
We lopen naar de supermarkt die hier bijna om de hoek ligt.

Koblenz

Vrijdag: de ochtend begint met regen. ‘s-Middags wordt het droog maar het is nog erg bewolkt. We wagen het er op en fietsen naar Koblenz.
Het eerste stuk gaat over een fiets- en wandelpad langs de Rijn en is van matige kwaliteit. Dan leidt de weg langs fabrieken en bedrijven en vervolgens door een oude buitenwijk van Koblenz.

Deutsche Ecke

We fietsen door het winkelcentrum en gaan naar de Deutsche Ecke, waar de Moezel in de Rijn uitkomt. Aan de overkant ligt een grote camping.
Aan deze kant lopen veel toeristen en er is een pompeus standbeeld van keizer Wilhelm 1.
Dan weer terug naar Urmitz. Er was niet veel wind en we hebben het droog gehouden.

Zaterdag 1 oktober 2016

Regen

Toen we gingen slapen begon het te regenen en dat is zo de hele nacht door gegaan.

Verder weer naar de omgeving van Trier. Onderweg weer veel regen. Gelukkig houdt dit weer op maar in Trier is het druk en mogen we aanschuiven in de file.

We gaan naar de CP in Konz maar die ziet er echt niet uit: onder de bomen, plassen op de grond en voor de voorzieningen moet je even doorrijden naar de camping. We rijden maar snel door naar de nabijgelegen carpool plaats om te lunchen.

Luxemburg

We gaan door naar Luxemburg. Voor ons beiden is dit het eerste bezoek aan dit land. Zodra we de grens over zijn zoeken we een pompstation. Voor €0,99.3 ct/ltr tanken we hier de dieseltank vol.

De wegen zijn hier opvallend goed, toch wel een verschil met Duitsland.
Zo komen we halverwege de middag aan op CP Fuusekaul in Heiderscheid. De CP is al aardig vol maar we vinden nog een prima plaatsje. Elke plaats heeft hier stroom, water en een afvoerputje voor €10,- per dag (laagseizoen).
Normaal mag je hier slechts 1 dag staan, maar buiten het hoogseizoen kijken ze niet zo nauw.

Zondag 2 oktober 2016

Vannacht waren de hele tijd de dreunen te horen van een disco hier ergens in de buurt. Ook liep een dronken stelletje ruziemakend over de CP. Niet echt rustig dus.

België

We gaan weer verderop kijken in België. We rijden door Bastenaken naar de snelweg. Een stuk verder verlaten we deze en volgen een kronkelig weggetje tot Hamoir gelegen aan de Ourthe. We zien een leuk plaatsje als we er door rijden.
De CP is toegankelijk via een smalle brug en ligt bij sportvelden. Ik kijk even rond waar ik kan betalen en waar ik kan lozen. De serviceplaats is niet echt schoon en de bak voor het lozen van het chemisch toilet is ronduit smerig. We rijden na de lunch weer verder.

Blegny

De route leidt ons eerst langs de Ourthe. Een kronkelige weg door een prachtig stukje natuur. Via een klein stukje snelweg en de buitenwijken van Luik komen we in Blegny.

De CP ligt bij het museum van een oude kolenmijn. Het is erg druk doordat er een wandeltocht wordt gehouden. De CP is achterin de parkeerplaats en is gratis. Stroom krijg je met een muntje voor 12 uur stroom. Bij de loosplaats staat een automaat om die munt te verkrijgen en er ligt daar ook wat informatie. Zo lezen we dat de CP gratis is maar dat dit gaat veranderen. ‘s-Avonds gaat de poort dicht, maar er zijn telefoonnummers om die eventueel te laten openen.

Steeds regent het even, maar later lijkt het droog te worden en gaan we wandelen. Eerst langs de berg mijnafval en daarna door de omgeving. Als we terug zijn bij de CP nemen we een heerlijk Belgisch frietje met.
Als de laatste bezoekers zijn vertrokken wordt het rustig.

Maandag 3 oktober 2016

Naar huis of…..?

Al voor 10.00 arriveren er bussen met schoolkinderen. Er valt hier tenslotte genoeg te beleven. Het is leerzaam en bij regen is er ook veel binnen te doen.

We besluiten naar huis te gaan. Met dit weer is er niet veel aan.
Onderweg knapt het weer toch nog op en we gaan toch kijken of we een leuke CP kunnen vinden.
We gaan eerst kijken in Leopoldsburg. Op de eerste CP zien we geen activiteit. Dan door naar de CP bij de jachthaven. Er staan wat campers maar het kan ons niet bekoren.

Na de lunch rijden we door naar Kasterlee. De CP ligt vlak bij Bobbejaanland. Er staat een bordje dat deze gesloten is.

Dan houden we het maar voor gezien. Via Turnhout rijden we bij Baarle-Nassau Nederland binnen. De weg kronkelt hier door het centrum. Dan door Chaam naar de A58 en die hoeven we alleen maar te volgen om thuis te komen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *