Heen en weer…..

Vrijdag 2 september 2016

Heen en weer met de pontjes

De Alde Faenen‘s-Morgens regent het af en toe. Als het later droog is nemen we het pontje dat vanaf de CP vertrekt. Het is een elektrisch aangedreven pontje. De batterijen worden door middel van zonnecellen opgeladen. ‘s-Nachts worden de batterijen via het lichtnet bijgeladen. Het pontje wordt bemand door vrijwilligers. Zo varen er hier in de omgeving nog meer.

Zo fietsen we een stukje door het natuurgebied De Alde Feanen. Via Earnewald fietsen we naar Garyp.
We volgen steeds de knooppunten van het fietsnetwerk dat hier is aangelegd.

Voorbij Garyp wordt een nieuwe weg aangelegd en kloppen die knooppunten niet meer. Daar is het even zoeken. Ook later kost het enige moeite om Sumar achter ons te laten en naar Burgum te gaan. Daar drinken we thee.
Na Burgum is het weer zoeken hoe we de fietsknooppuntenroute kunnen volgen.

Wat verderop staat een jonge motorrijder naast de smeulende resten van een vuur. Hij vertrouwt het niet en belt de politie. Wij fietsen door.
Later rijdt hij ons achterop en vertelt dat het een toegestane verbranding is geweest die bekend was bij de brandweer. Niets aan de hand dus. Hulde voor die motorrijder om het toch even te melden.

Bij jachthaven Schalkediep in Suwald nemen we weer een pontje. Bij het pontje ligt een camperplaats, een nieuwe zo lees ik later op campercontact. Het ziet er prima uit.
En ook dit pontje is elektrisch aangedreven en heeft zonnepanelen. Het pontje heeft zelfs 2 schroeven en een boegschroef.
Daarna nog even doortrappen tegen de stevige wind en we komen weer bij onze camper aan.

Zaterdag 3 september 2016

Harlingen

CP HarlingenVandaag rijden we naar Harlingen. De CP ligt naast de sluizen. Aan de waterkant zijn nog 2 plaatsen over, dus we hebben geluk. Er is stroom, 1 Euro voor 2 kWh.
De parkeerticket haal je uit de automaat. Het kost 7,50 Euro per 24 uur.

We fietsen eerst door het centrum van Harlingen naar een supermarkt. Zo zien we de gezellige drukte hier, de terrasjes, de oude huizen en de vele oude zeilboten.

Het is een komen en gaan van jachten die de sluis gebruiken. Meestal moet de brug ook open en wordt het verkeer stilgelegd. Verderop leggen de veerboten aan die naar Vlieland en Terschelling varen. Bij vertrek klinkt de scheepshoorn drie maal.
We zien veel mensen lopen die koffers en andere bagage bij zich hebben. Ze zijn onderweg van/naar de grote parkeerplaats voor mensen die gebruik maken van de veerboten.

Een weerzien

‘s-Middags fietsen we naar 2 oud-collega’s die hier in de buurt wonen. Ze zijn blij verrast. Ze zijn op dat moment aan een Jeu-de-bouleswedstrijd bezig, maar morgen komen we terug en hebben we tijd om bij te praten.

‘s-Avonds begint het te regenen en te waaien. Het is een onstuimige nacht geworden.

Zondag 4 september 2016

Nog steeds zijn er regelmatig buien en waait het behoorlijk. Gelukkig worden we opgehaald en kunnen we uitgebreid bijkletsen met de oud-collega’s. Het was erg gezellig.

Maandag 5 september 2016

Oude binnenstad

Het weer is weer helemaal opgeknapt. We wandelen naar het centrum en dwalen door de oude binnenstad met zijn leuke straatjes en gevels. We zien de oude zeilschepen vertrekken. Ze hebben veelal passagiers aan boord.

Ook ‘s-middags lopen we naar het centrum en genieten van de drukte in en om de haven. We zien bosjes passagiers die bepakt en bezakt van de veerboten naar het station lopen. Ook varen er diverse schepen van Zeeuwse mosselvissers de haven in en uit. Ze halen mosselzaad uit de Waddenzee om die te laten verwateren in de Oosterschelde.

Dinsdag 6 september 2016

Den Helder

We rijden via de Afsluitdijk naar Den Helder. De CP is goed toegankelijk en ligt op Willemsoord, het oude complex van onze Marine. De CP ligt op een parkeerplaats en je kunt 4 vakken gebruiken.

CP Willemsoord

Willemsoord‘s-Middags lopen we een rondje over Willemsoord. Het terrein is flink opgeknapt. Er bevinden zich diverse bedrijven, restaurants en musea op dit terrein. Het Marinemuseum is opvallend aanwezig. Vanuit de CP kijken we zo op het voormalige ramschip de Schorpioen. Langs de waterkant lopende passeren we onder andere oude scheepsdokken, een lichtschip en reddingsboten bij het reddingsbootmuseum. Er liggen oude reddingsboten afgemeerd met een heroïsch verleden zoals de Insuline en de Dorus Rijkers.

Later fietsen we naar de zeekant en zien van daaruit Texel liggen. De veerboot en de opstelplaatsen voor auto’s doen ons heel erg aan de veerboot Vlissingen-Breskens denken. Hier is het allemaal iets groter.

Dan fietsen we door naar het centrum. Veel winkels die je in veel steden ziet. Er is ook leegstand. Een rondje door de oude wijk tegenover Willemsoord toont Den Helder niet van zijn mooiste kant.

Woensdag 7 september 2016

Met de boot  naar Texel

Veel fietsers op de boot naar TexelWe gaan met de veerboot naar Texel. We zijn niet de enigen die daar willen fietsen. Veel ouderen met hun e-bikes gaan vandaag ook fietsen op Texel. Er lijken meer fietsen te zijn dan auto’s. De overtocht duurt slechts 20 minuten.

We fietsen naar Den Burg, de grootste plaats op Texel. De plaatselijke harmonie bestaat 125 jaar. Er wordt een lunchconcert gegeven samen met de marinierskapel.

Na de lunch lopen we rond in het gezellige centrum. Hierna fietsen we met een klein rondje terug naar de boot. We zijn net op tijd, anders hadden we een uur moeten wachten.

Donderdag 8 september 2016

CP Blokhuis in Schelluinen/Giessenburg

Via de drukte op de snelwegen rond Amsterdam en Utrecht rijden we naar CP Blokhuis in Schelluinen/Giessenburg. De Garmin wil ons via een smal bruggetje laten rijden waar net een fiets over kan. We maken een ommetje en zo bereiken we alsnog de CP.

De eigenaar geeft ons meteen een rondleiding door het gebouw dat ruim is voorzien van zonnepanelen. Vol trots vertelt hij onder andere dat het gebouw energie-neutraal is. Er is ook een agrarisch kinderdagverblijf in gevestigd en er kunnen ook workshops worden gegeven.
We zoeken een plekje in de schaduw van bomen en doen het verder rustig aan.

Vrijdag 9 september 2016

Via Dordrecht-Open naar huis

Als we ‘s-morgens willen vertrekken is de uitgang versperd door een bouwkraan. Er worden bouwmaterialen gehesen voor de nieuw te bouwen woning van de eigenaar van de CP. Na een half uurtje kunnen we er door.

Voordat we naar huis rijden gaan we naar Dordrecht-Open, een show van campers en caravans van de merken Adria / Sun Living en Hobby / Fendt, gegeven op 2 locaties.

Daar zagen we weer hele mooie campers. Altijd leuk om op te hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op campergebied.

Rond het avondeten rijden we onze woonplaats binnen.
We kunnen terugkijken op een bijzonder geslaagd reisje door Nederland.

DelenShare on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *