Terug in Spanje

Zondag 5 juni 2016

Een heerlijk rustige nacht gehad. Wel gisteravond een paar jongens gehoord die met een bal langskwamen.

De weg tot de Spaanse grens en daarna tot Zamora is prima te rijden.
Het schiet lekker op. We zien in Spanje het landschap veranderen. Er is veel landbouw en de streek ziet er verlaten uit. Soms is er in de verte een boerderij of een dorp te zien.

Tijdsverschil

Om 13.00 uur, of is het nou 14.00 uur, zijn we er. Het uur tijdsverschil is weer even wennen.
De CP ligt bij een grote parkeerplaats. Er is een stortplaats en er kunnen zo’n 15 campers staan.

‘s-Middags lopen we naar het centrum van de stad, maar het is te warm om overal rond te stappen. We gaan maar lekker in de schaduw zitten aan de oever van de rivier.

‘s-Avonds maak ik een praatje met de Franse buren. Zij gaan naar het zuiden.
Aan de andere kant staat een camper met Brits kenteken, maar het blijken Australiërs te zijn, Peter. Ik vertel dat ik er een aantal malen ben geweest. Blijkt hij te zijn geboren in Brisbane, waarnaar 3 van mijn ooms in de vijftiger jaren zijn geëmigreerd.

Peter vertelt nog dat ze deze camper in Engeland hebben gekocht en er 1 jaar lang door Europa mee willen trekken. Ze hebben een visum voor de Schengenlanden dat 4 maanden geldig is. Daarna moeten ze weer 3 maanden in een niet-Schengenland verblijven.

Ze hebben problemen met de motor van de camper en nu begint ook de automatische versnellingsbak raar te doen. Hij gaat morgen voor de derde keer naar een Fiat garage. Lukt het niet de problemen op te lossen dan gaan ze terug naar Engeland.

Wat later praat ik nog met een Brit. Hij blijkt een Welshman. Nou, daar zijn we ook geweest en we hebben goede herinneringen aan die vakantie.

Maandag 6 juni 2016

De CP is op zondag gratis, maar vanaf maandag 09.00 uur moet er worden betaald. Net als ik een kaartje uit de automaat haal (0,50 cent voor 1.45 uur) komt de parkeercontroleur langs. De CP gaat ze voorbij, pas verderop begint ze met haar controle en begint al direct te bekeuren.

Spoelwater voor de toilette cassette en het drinkwater komen uit twee kranen die bij elkaar op een paal zitten. De ene is voorzien van wit tape, kennelijk voor de cassette, maar is dit voor iedereen wel duidelijk? We nemen daarom maar geen drinkwater in.
Net voor vertrek vallen er een paar druppels, maar het stelt weinig voor.

Tot Burgos rijden we op de autovia, daarna over de N-1 naar Vitoria-Gasteiz. De plaatsnamen worden na Burgos in twee talen weergegeven: Spaans en Baskisch. De namen in het Baskisch zijn voor ons bijna niet uit te spreken.

Bergen

Dan komen de bergen in zicht met donkere wolken er boven. Ineens zien we een lichtflits. Als we na Miranda de Ebro uit een tunnel aan de andere kant van een berg komen is de weg nat.

We genieten zo van het landschap dat we niet opletten en bijna de tolweg op moeten. Ik zie nog kans om te keren, maar we moeten wel een stukje terug rijden. Zo komen we op een parkeerplaats waar we thee drinken. Daar is ook een monument voor een herder. We lopen er even rond en kunnen ook foto’s maken van de omgeving.

In Vitoria rijden we vanaf de noordkant zo naar de CP, waar plaats is voor 10 campers. Op de grote parkeerplaats staan er nog een stuk of 30.

Dinsdag 7 en woensdag 8 juni 2016

We hebben goed geslapen. Geen last gehad van het verkeer.
Op deze CP is maar één kraan. We nemen daarom ook hier maar geen water in. We zitten nog niet zonder.

We rijden tolvrij naar Frankrijk. De autoweg leidt tussen de bergen door. Er rijden veel vrachtwagens. In de weg zitten zoveel bochten dat ik maar tussen de vrachtwagens blijf rijden. Dan begint een lange afdaling met een helling van 6%. Ik doe het rustig aan en rem op de motor in de 4e versnelling. Dan nog moet ik regelmatig even afremmen.
Voor sommige vrachtwagens gaat dit kennelijk niet snel genoeg. Ze rijden me voorbij. Er is zelfs een geladen tankwagen bij.
Het is een prachtige route maar het is wel oppassen geblazen.

Irun

We vinden vóór de Franse grens geen geschikte plek voor de lunch. We rijden daarom Irun binnen en parkeren langs de kant van de weg.
Als ik na het eten op een bankje naast de camper zit komt er een wandelaar aangelopen met bepakking op zijn rug. Hij zegt iets en ik meen Duits te horen. Guten Mittag, antwoord ik. Blijkt het een Vlaamstalige Belg te zijn. Maak ik even een slechte beurt.
De man is op voettocht naar Santiago de Compostella. We maken een gezellig praatje. Dan gaat hij weer verder op weg naar zijn onderdak.

Ik gooi nog even de tank vol met diesel. Je weet maar nooit met die stakingen in Frankrijk.
Dan door naar de grens. Er is controle, maar we rijden vlot door.

Frankrijk

Op weg naar de CP passeren we veel, heel veel rotondes. Vlak voor Biarritz herkennen we het hotel waar we 11 jaar geleden hebben overnacht op weg naar Madrid.

Dan rijden we door de bossen van Les Landes. De Garmin wil ons linksom het meer van Azur laten rijden, maar dat is een smalle weg met een laag tunneltje. We gaan dus rechtsom, maar het duurde vrij lang voordat haar van Garmin dit begreep.

Dan komen we op de CP van Azur en hebben we weer internet en kunnen we de VPN gebruiken.

Het is aardig warm. Ook donderdag is het flink warm. We houden daarom maar ons gemak en lezen de digitale kranten. Zijn we weer een klein beetje bij de tijd.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *