Tips voor beginnende camperaars 2


Een camper, en dan…

Als je nog nooit met een camper of caravan bent weggeweest of zelfs nog nooit hebt gekampeerd, zoals wij, dan is veel nieuw en onbekend.

Daarom deze eerste tips voor beginnende camperaars.

  • Wen in je eigen tempo aan het rijden met de camper

Koken in de camperEen camper is geen personenauto. Het rijgedrag is anders: optrekken, invoegen, bochten nemen en achteruit rijden vraagt een zekere gewenning.
Met dit in het achterhoofd gaan we de camper ophalen.
We zijn op de fiets gekomen. We kunnen dus als eerste de fietsendrager uitproberen. Bij het wegrijden slingert er een deur. We rijden een rondje op het industrieterrein en dan naar huis.
Hij, of is het zij, past hier precies op de oprit.

Na de lunch, nu nog gewoon in huis, laden we wat spulletjes in. We gaan eerst gas halen. We kopen 2 grote stalen tanks met propaan. Zwaar hoor. De volgende dag blijkt dat ik mijn rug heb overbelast. Dat zal ik in de toekomst anders moeten doen.
Hierna rijden we naar de Schelphoek, een plaats voor dagrecreatie aan het Veerse Meer. We koken water en zo drinken we voor het eerst thee in onze nieuwe aanwinst.

M’n vrouw rijdt terug. Het is een smalle weg, maar het gaat al prima. Wel vindt ze de rempedaal wat breed. Bovendien zitten de pedalen iets meer naar rechts. Dat is even wennen. Maar we komen goed thuis.

Tussen andere drukke bezigheden door beginnen we met het schoonmaken en uitproberen van allerlei zaken. Ook bestuderen we de Duitstalige handleiding van de camper.

  • Test alles uit

We testen het volgende:
– het aansluiten van 230V;
– het controlepaneeltje;
– vullen watertank en boiler;
– het waterpompje;
– kranen in de koud- en warmwater stand, ook de douche;
– legen van beide vuilwatertanks;
– werking wc-cassette;
– gaspitten;
– koelkast op gas en 230V (op 12Volt kan alleen tijdens het rijden);
– boiler en verwarming;
– dakluiken;
– sluitingen van raampjes;
– ventilator boven het slaapgedeelte;
– binnen- en buitenverlichting;
– luifel;
– klem om geopende deur vast te houden;
– satellietinstallatie;
– beide draaistoelen.

Kijk ook onder de motorkap. Je zult regelmatig de diverse vloeistoffen moeten controleren. Voor het controleren van onder andere de motorolie prop ik een doekje in een hoekje onder de motorkap.

Zo vinden we wat puntjes die nog niet in orde zijn. De camper gaat hiervoor terug naar de garage.

  • Vergelijk van tevoren verzekeringen

Dan wordt de camper gekeurd voor de verzekering. De camper is in prima staat. Geen vochtplekken. Zowel van buiten als van binnen ziet de wagen er goed uit.
De geschatte waarde komt overeen met wat we hebben betaald. Dat valt helemaal niet tegen.

Datumcodering camperband

Datumcodering 2714 = productie in week 27 van 2014

Wel komen er wat kleine puntjes uit:
– de achterwielbanden zijn 6 jaar oud. Ze moeten na 6 jaar vervangen worden. De leeftijd is terug te vinden in de codering op de banden;
– de gasslang is te oud;
– de gasreduceer is bijna 10 jaar oud en moet dan vervangen worden;
– de randen tussen opbouw en cabine moet van nieuw kit worden voorzien;
– er zit geen tectyl aan de onderkant achter op een deel van de beide zijwanden. Deze platen zijn ook zacht en vochtig.

Weer wat puntjes voor de garage.

De vitrages moeten er af om te wassen. Achterin links en rechts in de kastjes zitten lastige kruiskop schroeven. Zelfs met mijn lange armen kan ik er slecht bij. Die vervang ik door twee torx schroeven. Een gouden greep. Dat gaan we meer doen.

  • Bereken en regel de motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting per 3 maanden voor een camper, is een kwart van de belasting (kwarttarief) voor een personenauto.

Om in aanmerking te komen voor het speciale tarief voor campers moet op het kentekenbewijs deel I staan dat het gaat om een “kampeerauto” én de kampeerauto moet voldoen aan een aantal eisen aan ombouw en inrichting.

Als je een camper bedrijfsmatig verhuurt, dan is de motorrijtuigenbelasting per kwartaal, de helft van de belasting (halftarief) voor een personenauto. Dit geldt ook als de camper tijdelijk op naam van de huurder gezet wordt.. Dan betaalt de huurder het halftarief.

Als je vanaf 1 januari 2013 of later de houder van de camper bent en de vorige eigenaar/houder betaalde het kampeerautotarief, dan hoef je het kampeerautotarief niet aan te vragen. Het kampeerautotarief geldt dan automatisch ook voor de nieuwe eigenaar. Dit was bij ons het geval.

  •  Schaf een basisinventaris aan

Als de camper voor de eerste keer bij de garage staat kopen wij zaken die we denken nodig te hebben. Omdat we nooit gekampeerd hebben zullen we dus veel moeten aanschaffen.

We kopen onder andere de volgende zaken:
– 2 campingstoelen;
– opvouwbaar campingtafeltje;
– kunststof kopjes, schoteltjes en borden;
– lichtgewicht pannensetje en braadpannetje;
– fluitketeltje;
– 5 ltr water jerrycan;
– haringen;
– vloeistof voor wc-cassette;
– wegwerphandschoentjes;
– kettingslot;
– fietsenhoes;
– waarschuwingsbord;
– vier-seizoenen dekbedden;
– hoeslakens;
– kussens en kussenslopen;

Andere zaken zoals bestek, bestekbakjes en keukengerei hebben we thuis nog over en kunnen dus mooi gebruikt worden.

  • Persoonlijke spullen

Neem alleen datgene mee wat je thuis ook niet kan missen.

Mis je belangrijke eerste tips? Laat het ons even weten. We zijn tenslotte echte beginners en leren graag van jullie!

 

DelenShare on FacebookPin on PinterestShare on Google+Tweet about this on Twitter

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Tips voor beginnende camperaars

  • Leny van Lierop

    Wat leuk, wij rijden, na jaren een buscamper, met heel veel plezier een Chausson Welcome 95.
    Toevallig stuitte ik op deze website.

    Belangrijke aanschaf: Ducttape, onmisbaar voor elke camperaar.
    Wij hebben van de hangkast een legkast gemaakt voor onze kleren en de keukenspullen, zo hoeven we niet steeds te bukken.
    Wel antislipmatjes in de kasten leggen. rolletjes zijn te koop bij kampeermarkt.